יום שלישי, 6 בפברואר 2018

סתם פוסט - עבדות בתנ"ך

קודם כל אני מאד נגד עבדות, אבל בעידן שהתנ"ך נכתב בו הוא היה עובדה קיימת בכל מקום בעולם.
התנ"ך לא המציא את העבדות היא היתה קיימת לפניו,
הוא לא ביטל או אסר אותה אבל עשה משהו שלא היה בשום מקום אחר בעולם -
הוא נתן לעבדים זכויות.

בכל מקום אחר בעולם העבדים היו חסרי זכויות לחלוטין ונחשבו לרכוש באופן מוחלט של בעליהם.
ואילו בתנ"ך העבדים נחשבו לבני אדם משל עצמם שלאדוניהם לא היה כל זכות לגביהם אלא הוא היה מוגבל בזכויות שלהם.

איזה זכויות?
גוגל נותן את הקישור של מטח 
לא כל כך הבנתי, אבל ראיתי שהם אומרים שם פרשת משפטים, ויקרא כה:
"וְכִי-יָמוּךְ אָחִיךָ עִמָּךְ, וְנִמְכַּר-לָךְ--לֹא-תַעֲבֹד בּוֹ, עֲבֹדַת עָבֶד.  מ כְּשָׂכִיר כְּתוֹשָׁב, יִהְיֶה עִמָּךְ; עַד-שְׁנַת הַיֹּבֵל, יַעֲבֹד עִמָּךְ.  מא וְיָצָא, מֵעִמָּךְ--הוּא, וּבָנָיו עִמּוֹ; וְשָׁב, אֶל-מִשְׁפַּחְתּוֹ, וְאֶל-אֲחֻזַּת אֲבֹתָיו, יָשׁוּב.  מב כִּי-עֲבָדַי הֵם, אֲשֶׁר-הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם; לֹא יִמָּכְרוּ, מִמְכֶּרֶת עָבֶד.  מג לֹא-תִרְדֶּה בוֹ, בְּפָרֶךְ; וְיָרֵאתָ, מֵאֱלֹהֶיךָ.  מד וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ, אֲשֶׁר יִהְיוּ-לָךְ:  מֵאֵת הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר סְבִיבֹתֵיכֶם--מֵהֶם תִּקְנוּ, עֶבֶד וְאָמָה.  מה וְגַם מִבְּנֵי הַתּוֹשָׁבִים הַגָּרִים עִמָּכֶם, מֵהֶם תִּקְנוּ, וּמִמִּשְׁפַּחְתָּם אֲשֶׁר עִמָּכֶם, אֲשֶׁר הוֹלִידוּ בְּאַרְצְכֶם; וְהָיוּ לָכֶם, לַאֲחֻזָּה.  מו וְהִתְנַחַלְתֶּם אֹתָם לִבְנֵיכֶם אַחֲרֵיכֶם, לָרֶשֶׁת אֲחֻזָּה--לְעֹלָם, בָּהֶם תַּעֲבֹדוּ; וּבְאַחֵיכֶם בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל אִישׁ בְּאָחִיו, לֹא-תִרְדֶּה בוֹ בְּפָרֶךְ."

מהקישור הקודם:
חוקי שחרור העבדים שבספר דברים קובעים:
"כי יימכר לך אחיך העברי או העברייה ועבדך שש שנים ובשנה השביעית תשלחנו חופשי מעימך" (דברים טו, 12).

ובכן, כאן רשום שבמקרה בו עבד עברי הופך לעבד של עברי יש לתת לו יחס מיוחד ולהתייחס אליו יותר כאל שכיר מאשר כאל עבד, להמנע מלתת לו עבודות פרך ובסוף ימיו לשחרר אותו לחופשי חזרה לביתו.
מצד שני, אם מדובר בעבד גוי אז "והיו לכם לאחוזה" - כלומר עבדים גויים הם רכוש מוחלט בניגוד לעבדים עבריים והם משוללי כל זכויות כמו שאר העבדים בתקופה. ההמשך אומר שגם הילדים של אותם עבדים גויים הם רכוש של הבעלים העברי.
אהמ, טוב.... אבל עצם זה שנתנו לעבדים מסוימים זכויות, זה כבר סוג של התקדמות.
התנ"ך קצת גזעני אני חייב לומר. 
בכל מקרה, טוב שביטלו מאז את העבדות והיום בעלים של עבדים הם לא אדונים אלא פושעים.

למה התנ"ך לא ביטל את העבדות?
ובכן, אין לי מושג לגבי זה - היא הגבילה את העבדות של העבריים אצל העבריים ודרשה לפדות את העבדים העבריים שנפלו אצל הגויים (בהמשך הציטוט מויקרא) אבל אמרה מצד שני שיש לעבריים זכות מלאה לקנות עבדים גויים ולעשות בהם כרצונם.
מט"ח אומר על זה :
 אולם היעדרו של צו מוחלט המורה: "לא יהיה לך עבד" מוסבר בהשקפת העולם העקבית של המקרא, לפיה הוא מתחשב בנתוני המציאות החברתית והכלכלית של ימיו ומנסה לעצבה מחדש בהתאם לערכיו ולהשקפותיו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה