יום שבת, 30 בספטמבר 2017

ארבע אמהות?! אני סופר לפחות שישה - לא לקטנים



פוסט זה מדבר על נושאים שלא לגמרי מתאימים לקטנים ועל כן, תשתדלו אם אתם קטנים לא לקרוא. אם קראתם אבל את משחקי הרעב אז כנראה שאתם כבר בסדר עם לקרוא את הפוסט הבא.
אגב, אני לא מתכוון כל כך לעבוד על האתר, מתישהו אבל אני יעשה חנות ונקווה שזה ימנף אותנו כלכלית. כרגע אין לי כח לתיכנות הדרוש ואין לי כל כך משאבים עודפים כדי להזמין מתכנת שיעשה את העבודה.
והנה הקטע:

על ארבע אמהות אין חילק.
שרה, אישתו של אברהם. זאת בנוסף להגר ולפילגשו קטורה ממנה יצאו כך קראתי לאחרונה המדיינים.
רבקה, אישתו של יצחק. לא היו ליצחק החננה נשים נוספות וגם את זאת אבא שלו סידר לו בשידוך.
לאה ורחל, עבורם עבד בפרך יעקב אצל לבן חותנו וקרוב משפחה רחוק קודם לכן בארם-נהריים, שם מאוחר יותר כנראה.

למה הגר וקטורה הם לא אמהות, כי הם לא הולידו את 12 השבטים, הם אמהות של עמים אחרים.
ובנושא זה אני רוצה להביא את הקטע שאני קורא לו חזיון ישמעאל כפי שרשום בתנ"ך:

" יד וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח-לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל-הָגָר שָׂם עַל-שִׁכְמָהּ, וְאֶת-הַיֶּלֶד--וַיְשַׁלְּחֶהָ; וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע, בְּמִדְבַּר בְּאֵר שָׁבַע.  טו וַיִּכְלוּ הַמַּיִם, מִן-הַחֵמֶת; וַתַּשְׁלֵךְ אֶת-הַיֶּלֶד, תַּחַת אַחַד הַשִּׂיחִם.  טז וַתֵּלֶךְ וַתֵּשֶׁב לָהּ מִנֶּגֶד, הַרְחֵק כִּמְטַחֲוֵי קֶשֶׁת, כִּי אָמְרָה, אַל-אֶרְאֶה בְּמוֹת הַיָּלֶד; וַתֵּשֶׁב מִנֶּגֶד, וַתִּשָּׂא אֶת-קֹלָהּ וַתֵּבְךְּ.  יז וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים, אֶת-קוֹל הַנַּעַר, וַיִּקְרָא מַלְאַךְ אֱלֹהִים אֶל-הָגָר מִן-הַשָּׁמַיִם, וַיֹּאמֶר לָהּ מַה-לָּךְ הָגָר; אַל-תִּירְאִי, כִּי-שָׁמַע אֱלֹהִים אֶל-קוֹל הַנַּעַר בַּאֲשֶׁר הוּא-שָׁם.  יח קוּמִי שְׂאִי אֶת-הַנַּעַר, וְהַחֲזִיקִי אֶת-יָדֵךְ בּוֹ:  כִּי-לְגוֹי גָּדוֹל, אֲשִׂימֶנּוּ.  יט וַיִּפְקַח אֱלֹהִים אֶת-עֵינֶיהָ, וַתֵּרֶא בְּאֵר מָיִם; וַתֵּלֶךְ וַתְּמַלֵּא אֶת-הַחֵמֶת, מַיִם, וַתַּשְׁקְ, אֶת-הַנָּעַר.  כ וַיְהִי אֱלֹהִים אֶת-הַנַּעַר, וַיִּגְדָּל; וַיֵּשֶׁב, בַּמִּדְבָּר, וַיְהִי, רֹבֶה קַשָּׁת.  כא וַיֵּשֶׁב, בְּמִדְבַּר פָּארָן; וַתִּקַּח-לוֹ אִמּוֹ אִשָּׁה, מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. " [בראשית, כא]

למעשה זה חזיון הגר, או הגר הנביאה - וזה לפי שנביא הוא כל מי שהיתה לו תקשורת ישירה עם האל או אחד ממלאכיו, לא ברור בדיוק עם היא היתה אפילו ערה בזמן שהיא שמעה את אותו קול כפי שהתנך מספר אבל אחרי זה היה לה נס והיא פקחה את העיניים וראתה באר מים. וכך הישמעאלים המשיכו.

בנושא של רבקה אני רק רוצה להביא את הפסוק מהמיתוס של האבות שאומר את אילן היוחסין שלה:
"כ וַיְהִי, אַחֲרֵי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וַיֻּגַּד לְאַבְרָהָם, לֵאמֹר:  הִנֵּה יָלְדָה מִלְכָּה גַם-הִוא, בָּנִים--לְנָחוֹר אָחִיךָ.  כא אֶת-עוּץ בְּכֹרוֹ, וְאֶת-בּוּז אָחִיו, וְאֶת-קְמוּאֵל, אֲבִי אֲרָם.  כב וְאֶת-כֶּשֶׂד וְאֶת-חֲזוֹ, וְאֶת-פִּלְדָּשׁ וְאֶת-יִדְלָף, וְאֵת, בְּתוּאֵל.  כג וּבְתוּאֵל, יָלַד אֶת-רִבְקָה; שְׁמֹנָה אֵלֶּה יָלְדָה מִלְכָּה, לְנָחוֹר אֲחִי אַבְרָהָם.  כד וּפִילַגְשׁוֹ, וּשְׁמָהּ רְאוּמָה; וַתֵּלֶד גַּם-הִוא אֶת-טֶבַח וְאֶת-גַּחַם, וְאֶת-תַּחַשׁ וְאֶת-מַעֲכָה.  {פ}"

היו שלושה אחים לתרח הסב, האב של אברהם, הרן ונחור ואברהם. הרן מת בדרך ונחור נשאר בארם נהריים. ארם לפי הפסוקים האלה הוא הנין של תרח, תרח - נחור + מילכה - קמואל - ארם. 
רבקה היא הנינה של תרח, תרח - נחור + מילכה - בתואל - רבקה.
יצחק הוא הנכד של תרח, תרח - אברהם - יצחק.
ואפשר לקרוא על זה עוד הלאה, כמו שאולי אני אכן אעשה בהמשך.

אגב, הבחורים מאלה שהביאו לי את הברית החדשה ורצו לברר אם קיבלתי בפון בשיחה לא מזוהה קראו לו "יהודי". אני לא הייתי בטוח אם להעלב או להתגאות. בכל מקרה עבר לי הקטע, אפשר אולי עדיין לקרוא לי סוג של יהודי, אבל אגנוסטי. זה לכל מי שמתעניין בהכרזה שלי מלפני חודשיים שהפכתי לנוצרי, את התוצאות וההמשך אני אשמור לא בבלוג כרגע.

עכשיו יעקב וכאן מופיעות עוד 2 אמהות:
"__רֶא רָחֵל, כִּי לֹא יָלְדָה לְיַעֲקֹב, וַתְּקַנֵּא רָחֵל, בַּאֲחֹתָהּ; וַתֹּאמֶר אֶל-יַעֲקֹב הָבָה-לִּי בָנִים, וְאִם-אַיִן מֵתָה אָנֹכִי.  ב וַיִּחַר-אַף יַעֲקֹב, בְּרָחֵל; וַיֹּאמֶר, הֲתַחַת אֱלֹהִים אָנֹכִי, אֲשֶׁר-מָנַע מִמֵּךְ, פְּרִי-בָטֶן.  ג וַתֹּאמֶר, הִנֵּה אֲמָתִי בִלְהָה בֹּא אֵלֶיהָ; וְתֵלֵד, עַל-בִּרְכַּי, וְאִבָּנֶה גַם-אָנֹכִי, מִמֶּנָּה.  ד וַתִּתֶּן-לוֹ אֶת-בִּלְהָה שִׁפְחָתָהּ, לְאִשָּׁה; וַיָּבֹא אֵלֶיהָ, יַעֲקֹב.  ה וַתַּהַר בִּלְהָה, וַתֵּלֶד לְיַעֲקֹב בֵּן.  ו וַתֹּאמֶר רָחֵל, דָּנַנִּי אֱלֹהִים, וְגַם שָׁמַע בְּקֹלִי, וַיִּתֶּן-לִי בֵּן; עַל-כֵּן קָרְאָה שְׁמוֹ, דָּן.  ז וַתַּהַר עוֹד--וַתֵּלֶד, בִּלְהָה שִׁפְחַת רָחֵל:  בֵּן שֵׁנִי, לְיַעֲקֹב.  ח וַתֹּאמֶר רָחֵל, נַפְתּוּלֵי אֱלֹהִים נִפְתַּלְתִּי עִם-אֲחֹתִי--גַּם-יָכֹלְתִּי; וַתִּקְרָא שְׁמוֹ, נַפְתָּלִי.  ט וַתֵּרֶא לֵאָה, כִּי עָמְדָה מִלֶּדֶת; וַתִּקַּח אֶת-זִלְפָּה שִׁפְחָתָהּ, וַתִּתֵּן אֹתָהּ לְיַעֲקֹב לְאִשָּׁה.  י וַתֵּלֶד, זִלְפָּה שִׁפְחַת לֵאָה--לְיַעֲקֹב בֵּן.  יא וַתֹּאמֶר לֵאָה, בגד (בָּא גָד); וַתִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ, גָּד.  יב וַתֵּלֶד, זִלְפָּה שִׁפְחַת לֵאָה, בֵּן שֵׁנִי, לְיַעֲקֹב.  יג וַתֹּאמֶר לֵאָה--בְּאָשְׁרִי, כִּי אִשְּׁרוּנִי בָּנוֹת; וַתִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ, אָשֵׁר."

וכאן, הזמן להעלב בשם כל העבדים לדורותיהם ושפחות המין, הפטנט הזה כבר לא עובד במאה ה21.
בלהה ילדה לפי פסוקים אלה את דן ונפתלי, לפי פטנט של רחל העקרה אז בתחרות לידות עם אחותה הבכורה והפוריה יותר לאה.
בלהה היתה שפחה של רחל ולא צריך להגיד שיכול להיות שהיא פשוט ציוותה עליה את זה. (מגלל זה, לא לקטנים בכותרת).
ואז זילפה שהיתה במרוץ חמוש עם אחותה נתנה לה את זילפה אף שלפי השם הראשון ללא הסוגריים הנחמדים זאת היתה מבחינתה בגידה בה, זילפה ילדה את גד ואשר - עוד שמות של שבטים.

לפי ויקיפדיה:
אברהם- יצחק.
יצחק- יעקב ועשיו (שעיר, ממנו יצאו האדומים איתם התאחדנו)
לאה- לאה היא אמם של שישה מתוך שנים עשר בניו של יעקבראובןשמעוןלוייהודהיששכר וזבולון, ושל בתו דינה.
זילפה-זִלְפָּהדמות מקראית, אמם של גד ואשרשפחתה של לאה ואשתו הרביעית של יעקב.
רחל- יוסף (2 שבטים: אפריים, מנשה), בניימין.
בלהה-בִּלְהָהדמות מקראית, הייתה אמם של דן ונפתלישפחתה של רחל ואשתו השלישית של יעקב. לעתים מכונה גם פילגש.

גם בזילפה רשום משהו דומה, אבל נראה שכבר חז"ל הסכימו איתי לפעמים שיש שישה ולא ארבע אמהות, כך רשום בויקיפדיה:
"בניגוד לאמירה הרווחת אודות ארבע אמהות שהשתרשה בשיר "אחד מי יודע", כאשר התורה מסכמת את מניין השבטים היא מונה את בלהה וזלפה כחלק מהאמהות (בראשית לה, כב-כו), ואף חז"ל מציינים במספר מקורות שיש שש אמהות ומונים את בלהה וזלפה בתוכן (כך לדוגמה במדרש שיר השירים רבה: "שש עגלות צב... ו' כנגד ו' אמהות- שרה רבקה רחל לאה זלפה בלהה", שם, פרשה ו)."

אז נחמד להמציא את הגלגל מחדש לפעמים..
אבל בפולקלור החילוני של היום ידוע באמת רק על ארבע אמהות.
ואני אומר שאם חז"ל היו מספיק גדולים בעידן של עבדים לקרוא לאמהותינו (למעשה אנחנו של לאה, אמהות 12 השבטים) שישה ככה גם אנחנו בעידן שבו העבדות החוקית נחשבת לחטא מהעבר להיות נאורים ולשנות את השיר המטופש.
"שלושה אבות שישה אמהות חמישה חומשי תורה שישה סדרי משנה שבעה ימי שבתא שמונה ימי מילה תשעה מי יודע".

למען הצדק. אני מוכן לקרוא לזילפה אם. האמא של השבטים גד ואשר.
ולמען האמת. אני מוכן לקרוא לבלהה אם. האמא של השבטים דן (שעל שמו גוש דן, למרות שהם הגרו בסוף לקצה הצפון של ישראל מגלל הלחץ של הפלשתים) ושבט נפתלי.
ולמען הצדק והאמת. אני כשזה לא ידרוש חפירות לא רצויות, יגיד שישה אמהות ולא ארבעה.
שרה, רבקה, לאה, זילפה, רחל ובלהה.

אם המסורות הם בעד הפחתה מערך האדם כעבד או כשפחה, אז זה נכון כמובן להשאיר את התנך כמו שהוא כמסמך היסטורי קודם כל, אבל את האמת יש להגיד ויש לספור שישה.
וכמו שנאמר בויקיפדיה גם בתנך עצמו במניין השבטים בבראשית לה, למרות שלא רשום מספר אמהות שכולל גם את שרה ואת רבקה, האם והסבתא של יעקב הוא ישראל, בלהה וזילפה נמנות כאמהות.
ורק מגלל שיר טיפשי.... באמת חבל. גם אם הוא קצ'י, אולי כדאי לתקנן אותו קצת. (לתקנן זאת מילה שלי. קופירייט).

ושיהיו המשך חגים טובים,
מזמן לא עשיתי פוסט. הייתי קצת במוזיקה ומחשבות וכזה.
אולי גם מתישהו אני אעלה משחקים חדשים, אבל פשוט האתר במודל הנוכחי שלו הוא אסון כלכלי.
אני באמת חושב מתישהו שיהיה לי זמן לעשות את הצעדים הדרושים ולפתוח חנות של יצירות שלי, אולי גם תכנותיות.

ועידן, אם אתה קורא, זה תלוי בעיקר באיך תהיה החנות, תרגיש חופשי כמו שאמרתי לך בעבר גם לעבוד במקומות אחרים. כרגע זה לא משתלם כלכלית, אבל אם החנות תצליח אז המשחקים זה מוקד משיכה. בתנאי שצריך פחות להשגיח עליך בענייני צנזורה. חשוב לי שהאתר ישמר קודם כל בטוח לילדים.

אז גמר חתימה טובה לאנשים הטובים שמשחקים וקוראים באתר, גם אם הם לא צמו, בזכות מעשיהם הטובים.
הדרך לגן עדן פתוחה למי שמנסה להגיע לשם.
דרור
רשת פמ.

30.9.17 = לאחר הפסקה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה