יום שבת, 8 ביולי 2017

אמן הבובות 2 - פרק ז' - יין ויאנג

אזהרה: פרק פילוסופי, לא הכרחי, הזמן קצר והקיץ קצר. המכביה בעיצומה ועוד שבוע יום העצמאות של צרפת. אתם בטח רוצים להערך לצפייה בחגיגות שם בחדשות.

בדרך אל התקדמותם לדרגה הבאה הפיר-פרייבטים [כן, עדיין פיר פרייבטים, כלומר אלה שהולכים קדימה], לא רק לומדים מיומנויות הגנתיות שונות אלא הם לומדים פילוסופיות רוחניות עתיקות מהמזרח הכי רחוק חוץ מיפן, ארץ השמש העולה.

אחת מהפילוסופיות היתה הפילוסופיה של יין ויאנג:

"המושג יין - יאנג מגיע במקורו בפילוסופיה הסינית העתיקה והמטפיזיקה, המתאר את שני הכוחות המנוגדים הקדמונים אך משלימים המצויים בכל הדברים ביקום.
  • יין: החלק הקר, הנמוך, האיטי, החשוך של התהליך, חיפוש מטה, מקושר עם ירח אפל (החלק שנמצא רחוק מהשמש) ומסמל את אופי או אנשים יותר פרועים שלרוב יצרתיים ותמיד מחפשים דרך אחרת למרות שלפעמים מסתבכים בצרות
   * יאנג: החלק החם, הגבוה, המהיר, המואר של התהליך, חיפוש מעלה, מקושר עם החלק הזוהר של השמש ומסמל                  את האנשים המסודרים והעדינים שעובדים תמיד לפי החוקים למרות שלפעמים זה לא הדרך הנכונה.
זוג תהליכים זה, קרוב לוודאי, מתקשר לדת החקלאית ולקונפוציאניזם, הוא בעל חשיבות בפילוסופיה הסינית - טאואיזם. "
--------------------
טאואיזם על קצה מקל האכילה:
"דאואיזם (או טאואיזם) היא פילוסופיה או דת הנחשבת לאחת משלוש מערכות האמונה הסיניות העיקריות יחד עם הבודהיזם והקונפוציאניזם
הפילוסופיה הדאואיסטית עברה תמורות רבות מאז היווסדה ועקב כך נוצרו זרמים דאואיסטיים שונים שכל אחד מהם מתאים לגרסה של הדאואיזם בתקופה אחרת. 
הזרמים בתוך הדאואיזם שונים זה מזה במידה רבה, בעיקר מבחינת יחסם למושגי פולחן אלוהות ומיסטיקה. 
מצד שני, מספר יסודות בסיסיים מופיעים בכל הזרמים השונים ובהם ההתייחסות לשני הכוחות המשפיעים ביקום, יאנג ויין והמונח "וֵוי ווּ וֵוי" שניתן לתרגם כ"עשייה ללא פעולה". 
המחקר מזהה את הפילוסוף לאו ד'זה כמייסד הדאואיזם."
(...)
"הדאואיזם מלא באלמנטים העשויים להראות לאדם המערבי כפרדוקסים, והראשון שבהם הוא שהדאו עצמו [האל האחד, ביוונית או לטינית דאוס או תאוס] - מושא האמונה הדאואיסטית - אינו זוכה להגדרה כלשהי. אנו רגילים מדתות ומערכות אמונה אחרות, שאפילו אם מושאי האמונה שלהם הם מופשטים (כמו למשל האל האחד ביהדות) הרי שמערכת האמונה מגדירה ומתארת את מושאיה הראשיים לפחות על ידי ייחוס להם של תכונות או תפקידים כלשהם. בדאואיזם אין זה כך. הדאו אינו מוגדר, אינו בעל תכונות כלשהן ואפילו עצם כינויו בשם דאו חוטא במידה מסוימת לאמת ונעשה מתוך ההכרח לקרוא לו בשם כלשהו."
================
הפיר-פרייבטים התרשמו מהמחקר ההתחלתי בנושא יין ויאנג שהוא אחד משני היסודות המשותפים לכל זרמי הטאואיזם.
הם הרגישו שהם מזדהים עם החלק שהוא יאנג בעולם, בעוד שעולם המכונה האכזרי מזוהה עם אותו יין אפל.
"יין ויאנג הם תיאור של ניגודים משלימים ולא דבר מוחלט, מושלם או טהור. כל הפרדה חותכת בין שני תיאורים נוגדים אלה של יין ויאנג יראה בהיפוך גמור מנקודת מבט אחרת. הגדרת הניגודים נראית הגדרה של נוחיות. כוחות בטבע ברובם ניתנים לחלוקה של מרכיבים המציינים את מצב היין והיאנג שלהם, ובדרך כלל שני אלה נמצאים בתנועה ולא במצב מקובע ומוחלט."
בעוד המילים עולות על מסך הויזיה, מסך המחשב הידידותי, נוכחו בהלם במשמעות של המילים ולא ידעו אם יכלו לקבל אותם, הם אמרו אותם מילים שהניגוד ביניהם לבין עולם המכונה לא ניתן להגדרה למעשה. ואין טעם לנסות בכלל להגיד זה יין וזה יאנג, עד כמה שזה נשמע מוזר. אתה אני ואני אתה אף ששניהם הוא הניגוד המוחלט של אותו סמל מיסטי.
"ליין והיאנג משמעויות רבות ורחבות. במשמעותם הפשוטה יאנג פירושו "הצד המואר של ההר" וכך הוא מתקשר ליום ולפעילויות יותר אקטיביות, לעומתו היין פירושו "הצד המוצל של ההר" וכך הוא מתקשר ללילה קיפאון. ניתן להשוות את היין והיאנג לגרף על ישר."
המילים האלה בילבלו לחלוטין את הפיר-פרייבטים, אך אז התוודה לו ריד על הפעם הקודמת בה ניסה לארגן פעילות כדי לעצור את גדילת המכונה הגדולה, כי המכונה הופיעה לפתע באימה ונאלץ הוא להלחם בה, זאת היתה פעם כושלת וקשה יותר והמכונה אז נאלץ לומר ניצחה באותו סיבוב. החלק של היין עד כמה שמפתה היה לומר, לא הזכיר לו את המכונה, כמו שהזכירה לו את הניסיון ההוא - ואם כך היה זה סימן מעודד כי עכשיו סימן שהמחתרת נמצאת בשלב היאנג, ואם כך למה לבדוק את היין כשאפשר להסתכל על החדש.
בעקבות הסימן המעודד הוא החליף את שמו המחתרתי וקרה לעצמו נייל יאנג כשם התקופה החדשה ולשם התא המחתרתי קרא קרייזי הורס. אם כי לשם הנוסטלגיה וכי זה מגניב הוא ישתמש גם בשמו הקודם פיר-פרייבט לו ריד ממחתרת הקטיפה וגם בשם נייל יאנג מקרייזי הורס. וגם בשמו הממש ממש מוקדם למי שזוכר, אנונימוס ממחתרת ללא שם.
"היין והיאנג משמשים לעתים קרובות כדרך לביטוי או כסימוכין של מחלה, תרבויות אסייתיות רבות מטפלות במחלות חום/קור או יובש/רטיבות בטיפול נגדי. לדוגמה תסמין יין כמו למשל התקררות יטופל באמצעות טיפולים יאנגיים, כמו למשל אוכל חם. תסמין יאנג כמו למשל עצבנות יטופל באמצעות טיפולים ייניים למשל אוכל קר כמו פירות."
בשלב הזה, לאחר שהבין את משמעות הסמל מבחינתו האישית וקיבל את ההארה הרוחנית והשיעור שהסמל בא ללמד אותו, לא היה לנייל יאנג כח להקשיב, והוא השאיר לשאר הפיר-פרייבטים לקבל הארות לא חוטאות וישרות דרך אמונה ואנושיות ברפואה הטאואיסטית. וזאת ביודעו שכוחות הפרטיזנים הכוללים ריינג'רים נועזים וכוחות קומנדו קטנים אך יעילים כבר יקבלו בגלי החטא ששועבדו לטובת הטוב [הציוד של המכונות כעת משמש כנגדם] את המסר.

-----------------------------------
וההדרכה והאימונים של הפיר-פרייבטים נמשכים ללא הפסקה. גם לתוך יום המנוחה, כי כמאמר היהודים "פיקוח נפש דוחה שבת". הם עוד ינצחו את המכונה הגדולה, כך אמרו הטאואיסטים ומנהיגם המנוח ליאו ד'זה.

מאוחר יותר היתה לנייל יאנג, הארה נוספת - הסמל של היין והיאנג בעצם אומר שאין טעם לחשוב יותר מדי, מה היה אז ומה היה היום, מה שחשוב שהיום הוא יאנג, אז למה להתרכז בחלק של היין, כלומר לא צפויה חזרה לשלב של היין לאחר העליה ליאנג, נאו?
----------------------------------
מוצש שלום,
דרור.
זה עוד יהיה בפידיאפים כשהכל יהיה מוכן, וגם אני צריך לתקן את הכפתור באתר, בלי קשר לכלום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה