יום שבת, 8 ביולי 2017

אמן הבובות 2 - פרק ה" - מחקר על האוהלים של היהודים

לאחר הלימודים בנוגע לאוהלים הבדואים, הגיע לאוזנם של הפיר-פרייבטים זיכרון המום על סוג אוהל נוסף, אוהל על פי המסורת של היהודים הקדמונים שהיה כל כך מוצלח שהעבירו את דרך עשייתו הלאה מדור לדור. אוהל הידוע כ"סוכה".

מהי בעצם המילה "סוכה" ומה המקור לה?

ויקי עונה בשרשרת לוגית:

"המילה סוכה מופיעה מספר פעמים בתנ"ך, ביחיד וברבים. צורת הרבים סֻכּוֹת מופיעה בתנ"ך בהקשרים שונים: לעתים כצורת הרבים של סוכה, לעתים כעיר במצרים, לעתים כעיר בעבר הירדן ולעתים כשם של חג שמצווה לחגוג אותו (שהוא חג הסוכות של ימינו)." [הערך סוכה - מקור 1]

"סֻכֹּת הייתה התחנה הראשונה של שבטי ישראל ביציאת מצרים, בדרכם מארץ מצרים לארץ ישראל." [הערך סוכות מצריים - מקור 2]
עברתי על המקור המקראי: שמות יב, מפסוק לז'. ועד סוף שמות יג. התחנה השניה היתה אגב "וְיָשֻׁבוּ וְיַחֲנוּ לִפְנֵי פִּי הַחִירֹת, בֵּין מִגְדֹּל וּבֵין הַיָּם:". בכל מקרה בסוכות ניתנה מה שנקראת "חוקת הפסח" ואלה החוקים הראשונים שהאל נתן לעם בני ישראל לאחר צאתם מארץ מצריים ששעיבדה אותם בבניית קברי ענק לפרעונים.
כנראה שמגלל התחנה, אפשר לחשוב, ניתן השם לסוכות - אך המקור על העיר בעבר הירדן, מראה שהמושג סוכה היה למעשה קדום יותר והיה קיים עוד מתקופת האבות. יתכן ששם התחנה ניתן לה על שם המושג שהיה כבר קיים בשפה העברית, כנראה גם שהשם סוכות ["וַיִּסְעוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מֵרַעְמְסֵס, סֻכֹּתָה, כְּשֵׁשׁ-מֵאוֹת אֶלֶף רַגְלִי הַגְּבָרִים, לְבַד מִטָּף"]
ניתן למקום על ידי העבריים בעברית ותושבי המדבר האחרים היו קוראים לו בשמות משלהם. נשמע הגיוני ככה.

""וְיַעֲקֹב נָסַע סֻכֹּתָה וַיִּבֶן לוֹ בָּיִת וּלְמִקְנֵהוּ עָשָׂה סֻכֹּת עַל כֵּן קָרָא שֵׁם הַמָּקוֹם סֻכּוֹת"" [הערך סוכות - מקור 3]

אם כך יתכן שהמשמעות של סוכות השתנתה עד ימי הנדודים במדבר, אבל במקור משמעות המילה סוכות היא מקום מגורים לבית הצאן [דיר]. שליד בית האדם אך לא חלק ממנו.

בהמשך אבל כמובן משמעות המושג שינתה את משמעותה לסוכות שהיהודים צאצאי יוצאי מצריים בונים משילדה, יריעות בדים וסכך ענפים.

------------------
קומו סוכה? שואלים הפיר פרייבטים את המחשב המרכזי של המערכת:
ויקי עונה:
"בהלכה נאמרו דינים שונים לגבי תהליך בניית הסוכה, גודל הסוכה, מספר הדפנות, חומרי הבניה ועוד. כלל חשוב ומרכזי בסוכה שהיא אמורה להוות דירת ארעי: "סוכה דירת עראי בעינן". מכלל זה נגזרות הרבה הלכות הקשורות לצורת בנייתה של הסוכה, כמו שאפשר לבנותה על גמל או שאיננה חייבת לעמוד בפני רוח שאיננה מצויה [????]."

"המקור למצוות הסוכה מצוי במקרא בספר ויקרא (כ"גמ'-מ"ג) ובספר דברים (ט"זי"ג-ט"ו). 
דיני הסוכה מפורטים בעיקר במסכת סוכה שבסדר מועד, ברמב"ם בהלכות סוכה פרקים ד-ו, בשולחן ערוך אורח חיים תרכ"ה-תר"מ ובקיצור שולחן ערוך סימן קל"ד."

המקור שהמליצו עליו בויקרא:
"וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן, פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים, וַעֲנַף עֵץ-עָבֹת, וְעַרְבֵי-נָחַל; וּשְׂמַחְתֶּם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם--שִׁבְעַת יָמִים.  מא וְחַגֹּתֶם אֹתוֹ חַג לַיהוָה, שִׁבְעַת יָמִים בַּשָּׁנָה:  חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם, בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי תָּחֹגּוּ אֹתוֹ.  מבבַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ, שִׁבְעַת יָמִים; כָּל-הָאֶזְרָח, בְּיִשְׂרָאֵל, יֵשְׁבוּ, בַּסֻּכֹּת.  מג לְמַעַן, יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם, כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:  אֲנִי, יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם.  מד וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה, אֶת-מֹעֲדֵי יְהוָה, אֶל-בְּנֵי, יִשְׂרָאֵל."

מצוות סוכות:
1. מצוות  4 המינים. אין קשר לסוכה.
2. מצווה "לשמוח לפני ה' 7 ימים כל שנה לדורי דורות", יש לחגוג בחודש השביעי, לא מוזכר יום מסוים.
3. יש מצווה לשבת בסוכות בזמן ששמחים לפני האל - אבל אין שום פירוט מהי סוכה, עד כמה שאנחנו יודעים אלוהים אומר להם לשבת בדיר. אז כנראה שבכל זאת המושג השתנה מימי האבות. כנראה.

המקור שהמליצו עליו בדברים:
"יג חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ, שִׁבְעַת יָמִים:  בְּאָסְפְּךָ--מִגָּרְנְךָ, וּמִיִּקְבֶךָ.  יד וְשָׂמַחְתָּ, בְּחַגֶּךָ:  אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ, וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ, וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה, אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ.  טו שִׁבְעַת יָמִים, תָּחֹג לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ, בַּמָּקוֹם, אֲשֶׁר-יִבְחַר יְהוָה:  כִּי יְבָרֶכְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּכֹל תְּבוּאָתְךָ וּבְכֹל מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ, וְהָיִיתָ, אַךְ שָׂמֵחַ."

יש כאן כנראה מצוות עליה לרגל לבית המקדש "במקום אשר יבחר ה'" ואז השאלה אם זה לא מתנגש בספר ויקרא שאומר שיש לשבת בסוכה 7 ימים. אלא אם המקום שבו יבחר ה' זה הסוכה. אולי דורש מחקר נוסף שכנראה לא יקרה.

בכל מקרה לא היה תיאור במקור המקראי לגבי מהי סוכה ואיך לבנות אותה. והמסורות שעברו אלף שנה קדימה ב"טלפון שבור" למשנה ולתלמוד, לא עניינו אותם ועל כן עזבו מאוכזבים הפעם את המחקר, מרגישים שלא מצאו דבר קטן אחד שיוכל לסייע להם בלימודים בתחום המחנאות והשדאות, שהוא חלק חשוב במיומנות הסקאוט.

למזלם המחקר על הבדואים, סייע להם יותר הם למדו שאפשר לבנות אוהל בדואי שמזכיר מאד את הסוכה היהודית ההלכתית [אך לא בטוח שאת המקראית הלא ידועה] - הם היו כל כך מומחים כבר בהקמת אוהלים עד שיכלו לבנות אוהל בדואי בעזרת מקל של מטאטא, 3 סדינים, חבל קשירה, מספריים, פטיש ומסמרים. וזאת על ידי מסמור יריעת הגג [הסכך] לקיר [על ידי מסמרים שהם למעשה יתדות האוהל ואפשר אבל לא מובן למה לחבר את היריעה בחוט למסמר] ואז קשירת אחת מזוויות הסכך אל המטאטא - עמוד התמיכה של האוהל, לאחר מכן קושרים/תופרים או פשוט ממשקלים 2 יריעות קיר או אוהל ואת הקיר הטבעי של המבנה אוטמים בטפטים יפים.
כמובן שיש לדאוג לאיוורור, בקרת טמפרטורה ותאורה כמו בכל אוהל אטומי נגד נשורת גרעינית.

כך או כך, הפיר פרייבטים המשיכו באימוניהם, לימודיהם ומחקריהם לקראת עלייתם לדרגה הבאה.
בהצלחה פיר פרייבטים במלחמתכם נגד המכונה הגדולה והמרושעת של המכונאים והרובוטים!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה