יום שבת, 15 ביולי 2017

תכונות טובות תכונות רעות בתנך וביהדות - פוסט 2 בנושא

מקור 1 - תיקון המידות מרבי ויקטוריה.

"אף שבתנ"ך (ובמיוחד בספר משלי) ישנם פסוקים לא מעטים הנוגעים לתחום זה, הקוראים לאדם לדבוק במידות טובות (ובמיוחד במידותיו של האלוהים) ולעשות צדקה ומשפט, אין בהם משנה סדורה, או ירידה לחקר הנפש, אלא התוויה כללית של רכישת מידות חיוביות כמו אהבה[4], נדיבות[5], צניעות[6] ודבקות באמת, לעומת עזיבת והדחקת מידות שליליות כמו שנאה[7], נקימה ונטירה[8], חמדנות[9], עצלות[10], גאוה[11], כעסנות[12], כחש ושקרנות[13], התאכזרות[14], עצלות[15], התפארות[16] ועוד."

והנה הגענו לפרק שני בתיקון מידות, הדרך לשיפור עצמי ולהגעה לאני טוב יותר - גם לעצמך וגם לאחרים.-----------------------------------------------------------------------------

תכונה חיובית - דבקות באמת

[מקור 2 - מכללת הרצוג: דעת]

"
התורה מצווה אותנו בקול צלול, ברור ונחרץ: "מדבר שקר תרחק" (שמות כג, ז). ברם, מפרשיות אחדות בספר בראשית עולה כי דמויות מרכזיות באתוס המקראי מותירות סימני שאלה באשר לנאמנות מוחלטת לערך האמת

ברדתו מצריימה, עקב הרעב, פונה אברהם אבינו אל אשתו שרה, ואומר: "הנה נא ידעתי כי אישה יפת מראה את, והיה כי יראו אותך המצרים ואמרו אשתו זאת והרגו אותי ואותך יחיו. אמרי נא אחותי את, למען ייטב לי בעבורך וחייתה נפשי בגללך" (בראשית יא, יב-יג). גם כאשר אברהם מגיע אל מלך גרר, הוא מציג את שרה כאחותו ולא כאשתו (שם כ, ב)

יצחק אבינו נוקט שיטה דומה. הכתוב מספר כי בלכתו אל מלך פלשתים, משנשאל על ידי אנשי המקום על אשתו, השיבם: 

ויאמר אחותי היא, כי ירא לאמר אשתי פן יהרגוני אנשי המקום על רבקה כי טובת מראה היא (שם כו, ז)

בהמשך פרשתנו, מתחזה יעקב אבינו לעשו אחיו, בציוויה של רבקה אימו, כדי לזכות בברכתו של יצחק. במענה לשאלת אביו בדבר זהותו, משיב יעקב: 
אנכי עשו בכורך עשיתי כאשר דיברת אלי... ויאמר אתה זה בני עשו? ויאמר א נ י (שם כז, יט ו-כד)"
המקרא איננו מביע שיפוט ערכי (לפחות לא במפורש) על הסטיות מן האמת שמצאנו אצל אבות האומה. לא כן בספרות חז"ל ובפרשנות ימי הביניים, שם נחלקו הדעות."

אם כך, אפשר לראות שלמרות שלדעת התנ"ך השקר הוא לא הדרך הנכונה והיפה, במקרים מסוימים עקב אילוצי הנסיבות לא ניתן לשפוט שקר בחומרה רבה ובמקרים אחרים של שקרים לבנים וטובים (לבנים לא במובן של שקרים קטנים) יתכן שדעת המקרא היא דווקא אפילו לטובת המשקר. שכן ידוע שאלוהים אהב את האבות, בעיקר את אברהם - אף על משגיהם.

===================
תכונה שלילית - שקרנות, רמאות, נוכלות, זייפנות וצביעות.

אם כך, ניתן להניח שמכיוון שהאמת לדעת האל היא כעיקרון יפה כשהיא לא פוגעת בך שלא לצורך למשל ועושה דווקא רע, אפשר גם להניח שהתכונות ההפוכות הם שליליות בעיני האל, בעיקר כשהם עושות רע לאנשים אחרים, אך זיוף כלפי עצמך - יכול לעשות גם רע כלפי עצמך.

[מקור 3 - הערך "צביעות" בויקיפדיה]


צביעוּת היא צורת התנהגות המתיימרת להציג כלפי חוץ תכונות אופי או התנהגות מוסרית נעלות יותר, כאשר בפועל אין הדבר תואם את המציאות. משמעותו של הביטוי הוא צביעה של המציאות והפיכתה לטובה יותר למראה עיניים. לפיכך, צביעות היא סוג של שקר. הצביעות נחשבת להתנהגות מגונה מבחינה חברתית.
מונחים נוספים המתארים התנהגות צבועה הם התחסדות ודו-פרצופיות.

ואותו ערך באנגלית:
"Many belief systems condemn hypocrisy.
In some translations of the Book of Job, the Hebrew word chaneph is rendered as "hypocrite", though it usually means "godless" or "profane". In the Christian Bible, Jesus condemns the scribes and Pharisees as hypocrites in the passage known as the Woes of the Pharisees.
In the Buddhist text Dhammapada, Gautama Buddha condemns a man who takes the appearance of an ascetic but is full of passions within.
In Islam, hypocrisy is a serious sickness. The Qur'an rails against those who claim to be believers and peacemakers, thinking they are fooling God and others, but only fool themselves."

בעיקרון הצביעות היא פשוט סוג של כיעור, מצד אחד אתה מראה שאתה חיובי אבל בעצם בפנים אתה די שלילי ולא מוסרי, "אחד בפה אחד בלב" כמו שאמרו חז"ל, שלפחות היו טובים במשפטים וביטויים שנשמעים טוב.

ומבחינה חברתית, רוב האנשים פחות מחבבים אנשים שמראים כלפיהם פנים מזויפות, צבועות ולא כנות - שמצד אחד אומרים דברים מסוימים ומצד שני לא עושים כלום או אפילו עושים הפוך.
זה מאד מכוער, אתה כאילו יוצא טוב למראית העין, אבל בפועל זאת רק מראית כי המילים שלך לא מתרגמות למציאות ואולי בפנים אתה בכלל חושב הפוך ואתה בעצם סוג של זיוף.
ויצירות אומנות מזויפות לא שוות הרבה. זה כולם יודעים.

המשך שבוע טוב
Be Good!!
דרור


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה